Pijnstiller Infocentrum

Spierpijn

Spierpijn hebben we meestal aan onszelf te wijten. Even de tuin omspitten, terwijl we een heel jaar geen schop in onze handen hebben gehad. Een voetbalwedstrijd met het bedrijfselftal zonder enige training. Denken dat je die kast wel even kun optillen als je eronder eindelijk eens wilt stofzuigen.

Spierpijn

De typische spierpijn na het sporten of andere zware inspanning, komt vaak door overbelasting van spieren die je een tijdje minder hebt gebruikt. Je voelt spierpijn vaak vooral in je armen, benen en schouders.

Overbelasting

Spierpijn is vaak een teken dat de spier zich voorbereidt op een hernieuwde uitdaging, die hij wél zonder problemen wil doorstaan. Door de overbelasting ontstaan er kleine bloedinkjes in de spier, die het weefsel na genezing sterker maken. Helaas gaat dat proces gepaard met pijn, flinke pijn soms. Om over het leed dat een gescheurde spier (zoals de gevreesde zweepslag in de kuit) kan veroorzaken maar te zwijgen. Dan is er geen sprake van overbelasting, maar een plotselinge hevige beweging die de (vaak al vermoeide) spier niet aan kan. Dat kan helemaal verschrikkelijk zeer doen.

Pijnstillers bij spierpijn

Meestal gaat spierpijn vanzelf over. Mocht de pijn hevig zijn, dan kan een pijnstiller met naproxen, ibuprofen of diclofenac verlichting geven. Naproxen, ibuprofen en diclofenac werken in tegenstelling tot paracetamol onstekingsremmend. Vaak zijn er bij spierpijn kleine ontstekingsreacties die verminderd kunnen worden door naproxen, ibuprofen en diclofenac. De werking van naproxen houdt wat langer aan. Zo hoeft bij langer aanhoudende spierpijn minder vaak een tablet genomen te worden.

Wanneer naar de huisarts?
Ga naar de huisarts als:

  • Je klachten verergeren/niet verminderen
  • Je je zorgen maakt

Oorzaken van spierpijn

Als je spierpijn hebt, weet je dat je je spieren overbelast hebt. Door die overbelasting ontstaan er kleine bloedinkjes en scheurtjes in de spier. En dat voel je! Tijdens dit herstel worden overtollige ‘afvalstoffen' afgevoerd. Dit is een gezond proces, maar veelal ook een pijnlijk proces.

Voorkom spierpijn

  • Beweeg regelmatig: houd je conditie op peil.
  • Zorg voor een goede warming-up: als je gaat sporten of een activiteit waaraan je spieren niet gewend zijn.
  • Zorg voor een goede cooling-down: na het sporten of een activiteit waaraan je spieren niet gewend zijn.
  • Voorkom overschatting: van je eigen lichaam. Spiergroepen die lang niet in actie zijn geweest van de ene dag op de andere op de proef stellen is vragen om moeilijkheden.

Tips bij spierpijn

  • Neem een warme douche of een warm bad.
  • Blijf voorzichtig bewegen
  • Gun je spieren de tijd om zich te herstellen. Blijf wel in beweging, maar realiseer je dat je spieren vermoeid zijn: belast ze niet te veel en te zwaar.
  • Pijnstillers kunnen helpen om het bewegen mogelijk of makkelijker te maken. Mocht de pijn hevig zijn, dan kan een pijnstiller met naproxen, ibuprofen of diclofenac verlichting geven. Naproxen, ibuprofen en diclofenac werken in tegenstelling tot paracetamol onstekingsremmend. Vaak zijn er bij spierpijn kleine ontstekingsreacties die verminderd kunnen worden door naproxen, ibuprofen en diclofenac. De werking van naproxen houdt wat langer aan. Zo hoeft bij wat langer aanhoudende spierpijn minder vaak een tablet genomen te worden.