Pijnstiller Infocentrum

Hoofdpijn

Vrijwel iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Het is dan ook een van de meest voorkomende pijnklachten in Nederland. Hoofdpijn kan soms de dagelijkse bezigheden verstoren. Het is daarom ook de belangrijkste oorzaak van kortdurend ziekteverzuim.

Hoofdpijn

Meestal is hoofdpijn een signaal. Te hard gewerkt, te lang naar het beeldscherm getuurd of door spanning en stress. Zodra je het wat rustiger aan doet verdwijnt die hoofdpijn doorgaans vanzelf. Dit soort hoofdpijn wordt dikwijls ‘gewone hoofdpijn’ of 'spanningshoofdpijn' genoemd.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is het gevolg van (te hoge) spanning op de hoofd- en nekspieren. De spieren raken verkrampt en de zenuwen in de huid, spieren en bloedvaten geven pijnsignalen af.

De term spanningshoofdpijn is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Enerzijds is er een link met de oorzaak: te veel spanning en stress, die zorgen voor onmerkbare spiersamentrekkingen in de nek, het hoofd en de ogen. Anderzijds heeft het te maken met de specifieke symptomen: een zeurderige, aanhoudende pijn aan beide kanten van het hoofd. Het voelt alsof er een knellende band strak om het hoofd zit gespannen. Ook pijnlijke, gespannen spieren in hals en nek horen daarbij.

Spanningshoofdpijn kan bijzonder veel last veroorzaken, maar strikt medisch gezien hoef je je er niet al te druk over te maken. Je kunt spanningshoofdpijn herkennen aan onderstaande specifieke kenmerken:

  • Een doffe, drukkende pijn die voelt als een strakke band om je hoofd
  • Pijn aan beide kanten van je (voor)hoofd
  • De pijn komt vaak vanuit je nek omhoog
  • Je nek en schouders voelen stijf aan
  • De pijn is meestal licht tot matig intens
  • De pijn belemmert je dagelijkse activiteiten, maar je kunt er wel mee doorgaan
  • De pijn wordt niet erger als je je inspant
  • Hoge belasting

Andere soorten hoofdpijn

Er bestaan naast spanningshoofdpijn andere soorten hoofdpijn zoals migraine. Ook een kater kan hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast bestaat onder andere middelenafhankelijke hoofdpijn, zoals bijvoorbeeld medicatieafhankelijke hoofdpijn. Voor meer informatie over de verschillende (andere) soorten hoofdpijn kunt u het beste uw huisarts raadplegen.

Pijnstillers bij hoofdpijn

Pijnstillers die veel worden gebruikt om spanningshoofdpijn tegen te gaan zijn paracetamol , ibuprofen en acetyilsalicylzuur. Een pijnstiller heeft het beste effect wanneer hij wordt ingenomen zodra de spanningshoofdpijn begint. Raadpleeg bij aanhoudende hoofdpijn (langer dan 10 dagen) je huisarts.


Wanneer naar de dokter?
Het is verstandig een arts te raadplegen wanneer:

  • De pijn na tien dagen nog niet over is
  • Je hoofdpijn ongekend hevig is
  • Het patroon van je hoofdpijn(en) verandert
  • De hoofdpijn mogelijk veroorzaakt wordt door een ongeluk of val

Oorzaken van hoofdpijn

Hoewel (spannings)hoofdpijn vaak met spanning, drukte en stress te maken lijkt te hebben is dit verband niet altijd duidelijk aanwijsbaar. Wel weten we dat spanningshoofdpijn uitgelokt kan worden door:

 

  • Vermoeidheid.
  • Een hoge werkdruk.
  • Een verkeerde (werk)houding.

Voorkom hoofdpijn

  • Herkennen: probeer situaties die doorgaans stress veroorzaken in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen, te voorkomen en te vermijden. Vaak is het in een vroeg stadium nog mogelijk de druk van de ketel te halen. Soms ziet de buitenwereld eerder dat iemand in de gevarenzone komt dan de persoon zelf.
  • Ontspannende oefeningen: gespannen kaakspieren of constant gefronste wenkbrauwen zijn vaak voorbodes van een knallende hoofdpijn. Veel mensen hebben dan baat bij ontspannende oefeningen. Het masseren van de spieren in de nek en schouders (en de hoofdhuid!) kan veel verlichting geven.
  • Wandelen en ontspannen:  een fikse wandeling of een warm bad helpen in de aanloopfase hoofdpijn te voorkomen. Teveel hooi op je vork? Probeer een betere balans tussen vinden tussen gezin, werk en vrije tijd.
  • Bewegen en sporten: ook meditatie, yoga en sportbeoefening helpen dit soort hoofdpijn te voorkomen.

Tips bij hoofdpijn

  • Nek- en schoudermassage: laat je nek en schouders masseren. Dit kan verlichting van de pijn geven.
  • Rust: ga rustig liggen, het liefst in een omgeving zonder afleiding van bijvoorbeeld radio of televisie
  • Pijnstillers: paracetamol, ibuprofen en acetylsalicylzuur worden veel gebruikt om spanningshoofdpijn tegen te gaan. Het is niet verstandig om bij het minste of geringste een pijnstiller te nemen. Een pijnstiller heeft daarentegen wel het beste effect wanneer hij wordt ingenomen zodra de (spannings)hoofdpijn begint.