Pijnstiller Infocentrum

7 tips bij rugpijn

Rugpijn en pijn in de onderrug komen veel voor, zowel bij mannen als vrouwen. De oorzaak van de rugpijn is niet altijd duidelijk. Vaak is het een combinatie van factoren, zoals een verkeerde houding, onvoldoende beweging, overgewicht of stress. We geven je 7 tips wat je kunt doen bij rugpijn:

7 tips bij rugpijn

  1. Neem bij rugpijn bij voorkeur een langwerkende pijnstiller. Pijnstillers zorgen ervoor dat bewegen makkelijk gaat en dat komt je herstel ten goede.
  2. Blijf bewegen. Dat is niet altijd gemakkelijk als je rugpijn hebt, maar het houdt je spieren soepel en is belangrijk voor het herstel.
  3. Probeer stress te vermijden of te verminderen. Stress kan invloed hebben op je rugklachten.
  4. Let op je houding, ook als je zit. Kies bij voorkeur voor een rechte stoel met armleuningen en zit met een rechte rug. Je buik iets intrekken helpt hierbij, zeker als je last hebt van pijn in je onderrug. Heb je een zittend beroep, wissel het zitten dan regelmatig af met beweging.
  5. Heb je overgewicht probeer dan wat kilo’s kwijt te raken. Een diëtist kan je hierbij helpen. Wist je trouwens dat een consult vergoed wordt uit de basisverzekering?
  6. Doe oefeningen om je spieren te versterken. Niet alleen je rugspieren, maar ook je buikspieren zijn belangrijk. Bij een goede houding gaat het om je hele romp. Misschien krijg je in het begin wel even extra spierpijn in je rug, maar dat gaat snel over.
  7. Forceer niets. Bewegen is goed, maar teveel werkt averechts. Bouw het bewegen daarom rustig op en kijk hoe je rug reageert.

Houden je klachten aan, ga dan langs je huisarts om eventuele oorzaken van je rugpijn vast te stellen.

Lees meer over rugpijn.